Posts

Showing posts from April, 2015

Carilah Lelaki yg Mampu jadi imam

" Abang..hari tu ingat period dh habis. Ayang dh mandi, dh solat.Tapi hari ni keluar balik. Kiranya period balik ke bang?"
"Maybe kot. Try search google.."

" Saya dah search. Tapi macam tak paham sangatlah bang. Ermmm Kak Ina ckp dekat masjid belah malam ada kuliah muslimat. Ada ustazah ajar dan bagi penerangan tentang masalah agama. "
"Buat apa? Cari je kat youtube. Berlambak kuliah dalam tu. Lagipun abang sibuk. Mana sempat nak hantar, nak ambil awak kat masjid."
Si isteri terus terdiam. 3 tahun perkahwinan. Isu yg sama berulang, si suami pula terus menerus memberi alasan.
**********************************
Asalnya kepada seorang wanita itu adalah pengikut. Ertinya dia berhajat mempunyai seorang pemimpin dan pembimbing.
Asal kepada seorang lelaki pula adalah ketua. Ertinya, dia merupakan seorang pemimpin dan pembimbing. Sebab itu dianalogikan suami sebagai IMAM.
Apa peranan IMAM dalam solat?
Guide makmum kan? Apabila selesai baca Al-Fatihah, …

Ibrah dari sebuah ujian

"Dunia penjara bagi orang Mukmin dan syurga bagi orang kafir." ( Hadis Riwayat Muslim)

Kehidupan, kita takkan dapat lari drpd ujian. Hidup penuh ujian lebih2 lagi kita yg berada di zaman fitnah yg sangat dasyat.
Teringat satu pesanan dr Ustaz Pahrol Mohamad Juoi.
" Allah memberi peringatan kpd hambaNya dengan ujian kecil spt membaling batu batu kecil. Biar rasa sakit sikit utk menguji sama ada hambaNya mengingatiNya dan berusaha memperbaikinya. Tapi jika hamba msih lalai dalam me├▒gingatiNya. Allah turunkan musibah umpama membaling batu blok. Sbg panggilan utk menguji tahap keimanan kita."
Mungkin ayat yg ditutur beliau lebih teratur  tapi  lebih kurang begitulah psananya.
Hakikatnya..kita tak boleh lari drpd ujian. Hidup ini utk diuji. 
Siapalah kita nak menolak ujian yg diberikan? Siapalah kita??
Tidakkah kita sedar kita hambaNya. Hidupnya kita ini atas belas ehsanNya shj.

aku....

Image

Alien again!!!

Image
Kannnnnnnn...

Jadi lagi...macam mane ni?

Bangun bangun daripada tidur. Rasa mata sepet je semacam. Baru badan nak rasa lega sikit. Alih alih mata pulak bengkak cam alien..
Allergic apa pulak kali ni... yg lepas painkiller.
Selepas mandi terus pergi klinik tadi balik. Jumpa doc. Pot pet pot pet doc ni. Ok doc locumn...hmmmmm. Mengeluh panjang aku jadinye. Aku tak berapa berminat sgt nak jumpa doc locumn ni. Bukan nak prejudis. Tapi memang tak berapa minat.
Doc pun check ubat ubat yg aku pernah ambil. Blaa blaa blaaa blaaa...
" Painkiller yg ni takde masalah. Awak pernah ambil yg jenis ni. Painkiller yg lagi satu ni. Baru hari ni dalam rekod. 1 more ubat saraf ni pun awak tak pernah ambil sebelum ni. So, ubat ni awak nak return kt klinik ni balik or u nak simpan?" Doc tanya kat aku
" Better saya return. Saya simpan pun tak boleh makan. Tak guna jugak simpan." Sambil dalam kepala otak aku rewind balik. painkiller apa yg aku pernah allergic sebelum ni. Uishhh kenapa t…

Tersungkur akhirnya

Image
Takpe sikit je. Boleh tahan lagi.

Amekaw!!!! Boleh tahan...boleh tahan. Lastly cramp half body.
Kena jumpa doc juga akhirnya...ingatkan org besi. Tak payah jumpa doc dah. Tak payah makan ubat. Benda yg paling tak suka ditelan. Ubat  jawab nye. Tengok ubat pening satu badan. 
Gagah gagahkan tapi akhirnya tersungkur jua. Terpaksa akur... bila kaki dan tangan semakin sejuk. Kelam kabut Semua bila tengok muka dah pucat. 
Aku pulak dah nampak kipas tu makin lama makin dekat. Macam nak jatuh atas aku je...
Selamat menjamu selera bersama painkillers. Kemain  kuat dosage die...
Sabar....sabar...sabar...

Miss him

Aku rindukan dia. Aku rindukan dia.

Dia adalah kawan aku, teman dan sahabat.

Kami berkenalan secara tak sengaja. Aku tak pernah perasan kehadiran dia. Rupanya dialah yg selalu tolong aku ketika aku terjingkit-jingkit nak ambil buku di rak yg tinggi.
Itulah masalah aku. Masalah ingat muka org. Lagi-lagi kalau org tu hadir dan berlalu macam tu sahaja. Memang aku takkan cam.
Salam perkenalan dihulur apabila die meminjamkan  aku sebuah buku " La Tahzan". Kat dalam buku tu ada sehelai nota biru yg berbunyi.
" Air matamu itu sangat berharga. Jangan bazirkan utk org yg tak menghargaimu".
"La Tahzan. Mungkin buku ini dapat mengubati hatimu.  Andainye kau perlukan telinga untuk mendengar. Aku boleh menjadi pendengar untukmu. Ni nombor aku 019- 41*****."
Aku pun tak perasan bila die meletakkan buku tu dihadapan aku. Mungkin sewaktu satu suara memberikan salam kepadaku.
Buku yg menarik dipinjamkan kpd ku. Betul kata die. Mungkin buku ni dapat membantuku. Mungkin da…